80te roky
Krátko pred zverejnením tretieho albumu 'Silent Knight' vyráža skupina na prvé európske turné ako predskokan na vypredanom turné skupiny STYX. SAGA na javisku exceluje, publikum je nadšené a vyžaduje si prídavky každú noc, skupina je oslavovaná skoro ako headliner. Úspešné turné končí v januári 1981 po vystúpení v Puerto Rico. Jeden z najpamätnejších večerov skupiny: 15.000 nadšených divákov oslavuje skupinu na začiatku jej kariéry v Puerto Rico. Nasledovné ohlasované európske turné ale utlmuje záujem o skupinu v Kanade.
Skupina sa rozhodne nahrať ďalší album v Anglicku s Rupertom Hineom ako producentom. Spolupráca s Rupertom Hineom prináša významnú zmenu vo zvuku SAGA. Piesne sú kompaktné a svieže. Snáď najvýraznejším prvkom sú nové, čerstvé zvuky SAGA podfarbené elektronickými bicími, ktoré Steve Negus vyvinul spolu so Simmonsom, nazvané 'Simmons Elektronické bicie'. V roku 1977 bol práve Steve Negus prvý bubeník, ktorý používal elektronické Moog bicie.
Po vydaní štvrtého štúdiového albumu 'Worlds Apart' je už skupina nezávislá. Pozvanie do Nemecka k živému nahrávaniu záznamu 'Rockpop In Concert' vo Vestfálsku sále v Dortmunde v decembri 1981 pred 15.000 divákmi robí skupinu známou ešte širšiemu publiku. Koncert sledovalo asi 27 miliónov televíznych divákov, ktorí mohli vo svetovej premiére sledovať duel bicích v 'A Brief Case' medzi Stevom Negusom a Michaelom Sadlerom.
V roku 1982 SAGA vyhráva rôzne ceny a získava zlaté dosky v Kanade a Nemecku. Po vydaní albumu v Severnej Amerike nasleduje rozsiahle turné po Spojených štátoch ako predskupina pre Pat Benatar, Billyho Squiera a Jethro Tull .V roku 1983 získava zlatú platňu za 'Worlds Apart' aj v USA. 'Worlds Apart' sa stáva komerčne najúspešnejším albumom kapely.
SAGA nahráva prvý živý album 'In Transit' vo februári 1982 v Mníchove a v Kodani. Digitálny 32-stopový záznam nemeckého zvukového guru Dietera Dierksa (Dierks Studios) vychádza ako prvý plne digitálny rock live album na CD v auguste 1982 v Polydor.
14. februára 1982 SAGA ako prvý kanadský súbor účinkuje za železnou oponou v Budapešti pred 10.000 fanúšikov v novej športovej aréne 'Sportcsarnok'. Steve Negus letí do Anglicka pracovať s Rupertom Hineom na dvoch albumoch: Chris de Burgh 'Getwaway' a Rupert Hines 'Waving not Drowning'.
Rupert Hine produkoval ďalší album SAGA vo Farmyard Studios: 'Head or Tales' v roku 1983. Skupina sa rozhodla, že 'Head or Tales' turné odštartuje v Suhl, v bývalej NDR. Východonemecká televízia vysiela kompletný koncert a rozhovory ako súčasť vysielania pre mládež. V novembri 1983 odohrá SAGA 17 vystúpení ako predkapela pre Eddie Money v USA, čo je ich posledné veľké turné v Severnej Amerike.
Na začiatku roka 1984, po dlhšej koncertnej šnúre, sa skupina presúva na Bahamy, kde pracujú v 'Compass Point Studios' na ďalšom albume 'Behaviour', ktorý dokončujú v novembri poblíž Zürichu v 'PowerPlay Studios'. Album 'Behaviour'vychádza v júli 1985 u BMG Ariola (pre Európu) a vo vydavateľstve Portrait (pre UK a USA). Jedná sa o radikálnu zmenu vo zvuku a štýle, kde vidieť, že SAGA smeruje ku komerčnejšiemu štýlu ako je to u väčšiny albumov skupín týchto rokov s jasnou orientáciou na americký trh.
V lete roku 1985 hrá SAGA pred 90.000 fanúšikmi na Rock am Ring. V novembri 1985 účinkuje SAGA v televíznej show 'Peters Pop Show Extra' vo Westfalen Halle v Dortmunde.
Roku 1986 začína s rozsiahlou európske turné od januára do apríla. Po poslednom vystúpení 2. Apríla 1986 v Štokholme sa so skupinou rozlúčili Steve Negus a Jim Gilmour. V septembri skupina oznámila odchod oboch muzikantov.
Kým Steve Negus a Jim Gilmour sa sústreďujú na nový projekt 'Gilmour Negus project' , ktorý má byť dokončený v septembri 1989, zostávajúci traja členovia skupiny pracujú na ich prvom albume ako trio. Pri náhrávaní albumu 'Wildest Dreams' v Los Angeles si za bicie sadá Curt Cressi (Falco, Passport) a produkciu si berie na starosť opäť Keith Olsen. Album vychádza v septembri 1987. Singel 'Only Time Will Tell' mal pozoruhodný úspech v Kanade najmä vďaka rotácii na MTV, a album sa celkovo stáva úspešným. SAGA je prvýkrát v roku 1988 na turné s hosťujúcimi muzikantmi : Trevor Morell (Wham) na bicie a Tim Moore (Bros) na klávesoch.
Počas tejto doby vrcholí priateľstvo medzi Keithom Olsenom a Jimom Crichtonom. Crichton pracuje na zaujímavých projektoch, ako napr. s Ozzy Osbourne v roku 1989 na projekte 'No Rest for the Wicket' (s Michaelom Sadlerom ako doprovodný vokál) a zároveň si postavil vedľa Olsenovho štúdia 'Goodnight LA Studio' vlastné štúdio 'Sound Image Studio' vo Van Nuys. Tam pracoval s umelcami ako je Jessica Simpson, Rickie Lee Jones, South Park, Macy Gray, Scorpions, Bruce Dickenson, Yes, Rick Springfield, Whitesnake a Survivor. V Crichtonovom štúdiu sa nahrávajú všetky ostatné albumy skupiny.
Nasledujúci štúdiový album 'Beginners Guide To Throwing Shapes' vychádza v roku 1989 opäť s Curtom Cressim na bicích. Krátko po vydaní SAGA angažuje bubeníka Grahama Leara (Santana) a hráča na klávesové nástroje Richarda Bakera (Gino Vannelli, Santana) a ako hosťujúcich hudobníkov na nadchádzajúce európske turné 1990.